Klachtencommissie en klachtenprocedure
Klachtencommissie en klachtenprocedure
1 Klachtencommissie
De klachtencommissie bestaat uit 3 personen, naast de voorzitter van het Platform, de heer N. van der Molen, de heer P. Teune, psychotherapeut-systeemtherapeut, opleider en supervisor van de NVRG en mevrouw R. Heuving, psychotherapeut-systeemtherapeut, voormalig opleider en supervisor van de NVRG.
2 Klachtenprocedure
Platform Systeemtherapie Noord Nederland Klachtenprocedure
Wij verzoeken u eerst contact op te nemen met de verantwoordelijke opleider voor telefonisch overleg over het probleem of voor het maken van een afspraak.
Formele schriftelijke klacht
Als uw probleem na een gesprek niet is opgelost of als dit zich niet leent voor een persoonlijk gesprek, kunt u een formele schriftelijke klacht indienen. U kunt hiervoor gebruik maken van het klachtenformulier (Bijlage 4)
Hoeveel tijd heeft u om een klacht in te dienen?
U hebt twaalf maanden de tijd om uw klacht in te dienen. Deze twaalf maanden gaan in op het moment dat uw klacht ontstaat.
Waar kunt u uw klacht indienen?
Wij verzoeken u gebruik te maken van het klachtenformulier (Bijlage 4). Dit formulier kunt u sturen naar:
Nico van der Molen (voorzitter Platform Systeemtherapie Noord Nederland)
Adres: Anna Palouwnastraat 60
9725 JV Groningen.
Wat gebeurt er met uw klacht?
Alle klachten worden vertrouwelijk behandeld. De voorzitter:
• verstuurt binnen twee weken een ontvangstbevestiging van uw klacht waarin de afhandeltermijn wordt vermeld
• vraagt om meer informatie bij de medewerker(s) die tot het moment van de klacht verantwoordelijk was (waren) voor uw zaak of zaken
• vraagt u eventueel om meer informatie
• beoordeelt alle informatie en weegt de argumentatie van beide kanten
• bespreekt – als er een materieel of financieel belang is – de klacht met de opleider
• neemt een definitief standpunt in
• informeert u schriftelijk over dit standpunt en geeft argumenten waarom hij tot dit standpunt komt
• zorgt voor een correcte registratie van de klacht in de klachtenadministratie
Wat registreren wij van uw klacht? De voorzitter houdt van uw klacht een administratie bij. Hierin staan de volgende gegevens:
• uw naam, adres en woonplaats
• uw klacht
• een nadere omschrijving van uw klacht
• de indieningdatum van uw klacht
• de naam van de medewerker die de zaak of zaken waarop uw klacht betrekking heeft, behandelt of beheert
• de opleiding, cursus of training
• de gevoerde correspondentie over de klacht
• de status van de klacht (in behandeling / afgehandeld)
• de datum en wijze van afhandeling van de klacht
• de eindbeoordeling van de klacht (gegrond / ongegrond)
Wij bewaren de administratie van uw klacht tot één jaar na afhandeling door de voorzitter. U kunt tijdens de behandeling van uw klacht, maar ook daarna, uw gegevens opvragen uit de klachtenadministratie.
Wat kunt u doen als u het niet eens bent met het genomen besluit?
Als uw klacht ongegrond wordt verklaard en u bent het daar niet mee eens of als u het oneens bent met de voorgestelde oplossing, dan kunt u zich richten tot de beroepscommissie. Deze commissie bestaat uit een onafhankelijke voorzitter, Pico Teune, psychotherapeut-systeemtherapeut, en een secretaris, Roely Heuving. De beroepscommissie draagt zorg voor de kwaliteitsborging van ons aanbod.
U kunt uw bezwaar richten aan:
Beroepscommissie Platform Systeemtherapie Noord Nederland
Parkstraat 1
9401 LH Assen
De beroepscommissie neemt in de regel binnen acht weken na ontvangst van uw bezwaar een besluit. Indien dit niet mogelijk is, wordt u hiervan schriftelijk in kennis gesteld en wordt u geïnformeerd over de termijn waarbinnen het besluit genomen zal worden. Het oordeel van de beroepscommissie is bindend voor het Platform Systeemtherapie Noord Nederland.
De bovenstaande procedure sluit niet uit dat u zich tot de burgerlijke rechter kunt wenden.