Programma trauma ontrafelen & veerkracht weven

Programma Workshop Sabine Vermeire

Inhoud doorheen de dag

9u30-11u

We reiken verschillende wijzen aan om op speelse wijze te taxeren wie en wat deel uitmaakt van hun levensclub. Samen brengen we (on)veilige plekken, momenten en relaties in kaart en krijgen zowel het kind of volwassene en hun netwerk als de hulpverlener een breedsporig en gelaagd zicht op hun aarzelingen, angsten en verdriet. Ook hun wijzen van zich staande houden, de steunbronnen en hun ervaringskennis in het creëren van veiligheid nemen we onder de loep. 

We creëren een platform om nieuwe sporen te openen.

Pauze

11u15-12u45

Verder bouwend op het voorgaande creëren we via verschillende methodische ingangen contexten waarin ruimte is voor erkenning voor het leed, gemis, het verdriet en voor de pijnlijke gebeurtenissen in het verleden maar ook voor het harde werken en de veelheid aan responsen. Aanreiken en uitproberen van verschillende methoden (interviews en getuigenpraktijken) 

Lunch

13u45-15u15

Het samenbrengen van de verschillende verzamelde puzzelstukjes en samen antwoorden zoeken op vragen die de cliënt in de ban hebben;  ‘bevorderen van een gevoel van coherentie’. Ook hier aanreiken en uitproberen van verschillende methoden (werken met tijdslijnen zowel van het verleden, heden als de toekomst en biografische levensverhalen) met daaraan gekoppeld verschillende wijzen van documenteren en consolideren.

Pauze

15u30-16u30

Het her-verbinden van kinderen en jongeren, volwassenen met hun gezin/familie, peergroep, lotgenoten, gemeenschap: bevorderen van een gevoel van belonging. Aanreiken en uitproberen van verschillende methodieken (interviews en enquêtes …) en de mogelijkheden van ‘het stadsjuweel’. 

Samenbundeling van het geleerde, casuïstische toepassing. 

 

Literatuur

Vermeire, S. (2025). Trauma ontrafelen en veerkracht weven met narratieve en Systeemtherapie. Amsterdam: Hogrefe. Hoofdstuk 8 ‘Al wandelend een pad aanleggen’, p241-270.

Vermeire, S. (2024). Kinderen en jongeren met traumatische levensgeschiedenissen. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Systeemtheoretisch Bulletin, 217- 230.

Vermeire, S. (2025). Gezamenlijk onderzoeken van (on)veiligheid en onveiligheidsbeleving met kinderen en jongeren. Een interventie bij complexe problematiek. Systeemtheoretisch Bulletin, 43, 141-164.

Datum: 20 februari 2026

Locatie: Lutherse kerk

Tijd: 9.30 – 16.30 uur (inloop vanaf 9.00)
Kosten: € 180,- inclusief lunch

Opgave Workshop